Leietakerundersøkelse
Økt tilfredshet blant
leietakere hos PPI
For andre år på rad har vi spurt alle våre leietakere hvor fornøyd de er med leieforholdet. Public Property Invest er glade for å kunne rapportere om både økt engasjement og økt tilfredshet i 2023.
Leietakerundersøkelsen er utført av Nemeet Research og sendt til alle våre 200 leieforhold, hvorav 91% er offentlige virksomheter. Undersøkelsen utføres på tvers av bransjen, og gir PPI mulighet til å sammenligne seg med øvrige aktører i markedet.
I undersøkelsen får leietakere mulighet til å bedømme forhold som personlig service, standard på bygg og lokaler, håndtering av avvik, husleie, bærekraftstiltak, kommunikasjon og beliggenhet. Svarene på de mellom 40 og 50 spørsmålene munner ut i nøkkelverdien KTI (kundetilfredshet), som måles på en skala fra 0 til 100.
Samtidig som svarprosenten blant PPIs leietakere økte fra 65 til 74 prosent fra året før, er det gledelig å kunne fortelle at vår KTI også øker, fra 70 til 73 poeng. Dette skjer samtidig som de fleste utleiere opplever en fallende KTI.
«Resultatene i undersøkelsen sier noe om hvor godt våre leietakere trives i sine bygg, og hvor bra de føler seg ivaretatt av oss som utleier. Sammen med de faste leietakermøtene to ganger i året, gir dette verdifull innsikt både i hva som fungerer og hva vi kan forbedre. Vi er glade for å se at målrettet arbeid gir resultater.»
- Morten Kjeldby, CEO.
Basert på leietakermøter og svar fra fjorårets undersøkelse ble det definert et konkrete mål for 2023-2024:
- Styrke kommunikasjonen med leietakere for å styrke leieforholdet, øke tilliten og opprettholde en god relasjon.
Dette skal vi gjøre ved å:
- Fortelle om selskapet og bygge merkevare i ord/handling.
- Fortelle om det selskapet gjør som er bra for leietaker, eiendommen og miljøet.
- Aktivt jobbe med forventningsjustering hos leietakerne i forhold til pris, standard og leveranser.
- Gi leietakere aktuell informasjon om leieforholdet, eiendommen og drift.
«Dette er ting vi har hatt fokus på gjennom året og vi håper leietakerne har opplevd en forskjell. Heldigvis tyder svarene i undersøkelsen på det. Det aller viktigste er imidlertid den dialogen vi har med leietakerne gjennom hele året. Vi ønsker å plukke opp signaler så tidlig som mulig. Nå skal vi sette oss nye mål som vi skal jobbe med i 2024.»
– Morten Kjeldby